بسته بندي كالا

بسته بندي صادراتي

بسته‌بندی به‌عنوان یک سیستم هماهنگ توصیف می‌‌شود که هدف از آن، آماده‌سازی کالا جهت حمل و نقل، توزیع، انبار کردن، فروش و مصرف است. 

دو نوع بسته بندی برای کالاها وجود دارد که هر یک از این سطوح دارای اهداف مختلفی بوده و تفاوت هایی با یکدیگر را دارند. 

انواع بسته بندی

1.  بسته بندی اولیه
2 بسته بندی برای حمل ونقل

بسته بندی اولیه :
كارخانه يا مركز توليد كننده بسته به نوع كالا جهت جلوگيري از تغييرات كمي و كيفي مسئول اين نوع بسته بندي مي باشد.

بسته بندی برای حمل و نقل:

هدف از این بسته بندی این است که مشخصات مهم کالا و صفات اصلی آن در فاصله زمانی بین انبارداری، جا به جائی و حمل و نقل، حفظ شده و ازخطرات احتمالی جلوگیری شود.

 طراحی بسته بندی برای حمل معمولا توسط متصدیان حمل و نقل (فورواردها) انجام می شود و ارتباطی به خریدار یا فروشنده ندارد، از این بسته بندی تنها برای جا به جائی بار استفاده می شود.

 منظور از بسته بندی ساده همان بسته بندی معمولی و  بسته بندی مضاعف ترکیب کردن بسته های ساده و کوچکتر برای دستیابی به بسته های بزرگتر می باشد که هدف از طراحی آنها، کاهش دادن هزینه حمل و نقل و افزایش سرعت عملیات حمل و نقل است.

بسته بندي براي حمل و نقل

صادرات

یک بسته بندی صادراتی موفق باید صفات و ویژگی های زیر را دارا باشد:

ابعاد و اندازه متناسب داشته باشد
نوع و جنس ماده اولیه سازنده بسته از سلامت کافی برخوردار باشد
ایمنی کالای درون خود را تضمین کند
باعث تغییرات فیزیکی و شیمیایی نشود
انهدام بسته خالی به راحتی صورت پذیرد
دارای علائم ایمنی و اطلاعات بازرگانی باشد

دارای اطلاعات ساخت و تولید باشد
رنگ بسته مبین و تداعی کننده ماهیت و کیفیت کالا باشد
بسته خالی به عنوان عامل یادآوری ایفای نقش نماید
دارای تعادل پایدار باشد و به آسانی واژگون نشود
محلی برای نصب برچسب قیمت روی آن در نظر گرفته شده باشد
ضربه و فشار را به داخل بسته منتقل نکند

تاریخ ساخت ،تاریخ  انقضا،شماره پروانه ساخت و شماره پروانه بهداشتی ( در صورت لزوم ) روی بسته قید شود
فرمول و مواد تشکیل دهنده کالا ( در صورت لزوم ) روی بسته قید شود
آدرس و تلفن تولید کننده یا توزیع کننده در کشور خارجی روی آن قید گردد
بسته بندی صادراتی باید متناسب با جایگاه بار دستگاه‌ها یا ماشین های بارگیری باشد تا استفاده از کانتینرها ، کامیون ها یا سایر اشکال حمل بار بهینه شود .

مثال : اگر محصول مورد نظر در جعبه هایی بسته بندی شود که اندازه آنها مناسب پالت های به کار رفته نباشد ، آنگاه فضای موجود در ماشین بارگیری به هدر خواهد رفت.

( یعنی اگر هزینه حمل بار ۲۰ درصد ارزش کالا باشد و ۲۰ درصد از آن به هدر رود ، آنگاه ارزش بار به ۴ درصد خواهد رسید ).

براي ديدن نظرات مشتريال ارسال بار تعطيلات آرام كليك كنيد

كالاهاي قابل بسته بندي

عمده كالا های قابل بسته بندی را در چهار راستا می توان تقسيم بندي كرد:

۱- محصول صنايع غذايی
۲- محصول صنايع دارويی ، بهداشتی و آرايشی
۳- محصول صنايع شيميايی
۴- محصول فنی

در زير به هر يک از اين محصولات به طور جداگانه اشاره می كنيم:

الف ـ محصولات صنايع غذايی
شيرينی ها ( بسته بندی صاراتی خرما )

نوشيدنی ها
نان ، نان شيرينی و اسنک ها
گوشت و محصولات گوشتی
لبنيات و روغن ها
بسته بندی صادراتی میوه و شیرینی
ادويه و سس ها

غذاهای آماده ( سوپ ها و منو ها )
محصولات مختلف غذايی ( بسته بندی آجیل و خشکبار )

ب ـ محصولات صنايع دارويی

بهداشتی و آرايشی
محصولات دارويی محصولات بهداشتی و آرايشی

ج ـ محصولات صنايع شيميايی

محصولات شيميايی بدون شوتيزرها
محصولات شوينده و تميز كننده

دـ محصولات فنی

كاغذ و محصولات كاغذی
اثاثيه و محصولات چوبی
محصولات فلزی
محصولات پرسلين ، سراميک ، شيشه و ساير محصولات كافی
محصولات صنايع نساجی ؛ محصولات صنايع برق و الكترونيک

علائم راهنمای بسته بندی صادراتی

بسته بندی و مواد بسته بندی کالا صادراتی باید به وضوح نشان دهند که چگونه باید با یک محصول رفتار کرد.

علائمی هم چون ” با احتیاط دست بزنید ” ، ” محصول شكستني” و ” از این طرف بلند کنید ” از جمله علائمی هستند که باید بیرون تمام بسته ها چسبانده شوند.

سایر علائمی که ممکن است موردنیاز باشند شامل هشدارهایی راجع به تماس محصول با نور خورشید ، رطوبت و دما های بالا هستند.

مواد مصرف‌شده در بسته بندی کالای صادراتی

بسته بندی های نوآورانه ای برای برخی از محصولات وجود دارند که طوری مهندسی شده اند که از محصولات صادراتی در مقابل فشارهای ناشی از پشته سازی ، لرزش ها ، جذر و مد در دریاها ، فشار یا رطوبت هوا و همچنین از خم شدن ، پارگی یا فشردگی محافظت می کنند.

فاکتورهایی که بر انتخاب روش‌های بسته بندی تاثیر می گذارند ، موارد زیر هستند:

محافظت ، ایمنی
روش حمل و نقل
هزینه و قوانین

روشهای مختلف بسته بندی صادراتی

الف) بسته بندی آزاد

بسته بندی کالا صادراتی به شکل آزاد یک انتخاب رایج برای اقلام بزرگ مانند وسایل نقلیه ی سنگین است و به این معنا است که این کالا عمدا بسته بندی نشده است.

این موضوع ریسک آسیب دیدگی این کالا ها در حین حمل و نقل را افزایش می دهد ، لذا مواد محافظ اضافی به نام پوشال اطراف کالا ها قرار می گیرند تا از آسیب دیدگی ناشی از حرکت ، رطوبت یا سایر علل جلوگیری کنند.

ب) استفاده از بشکه در بسته‌بندی

بشکه ها از فولاد ضد زنگ ، پلی اتیلن ، فولاد کربنی حاصل از ریخته گری یا فیبر ساخته می شوند و با اندازه های مختلف در بازار موجود هستند. بشکه ها معمولاً برای حمل مایعات ، پودرها یا کالا هایی به کار گرفته میشوند که باید در جای خشک نگهداری شوند.

ج) باکس ها یا صندوق های حمل بار

باکس ها یا صندوق ها محبوب ترین گزینه های بسته بندی کالا صادراتی به حساب می آیند . استحکام یک باکس بر اساس وزنی که می تواند قبل از نصب درپوش و اضلاع اطرافش تحمل کند، تعیین می‌شود.

باکس ها و صندوق ها معمولاً داخل پالت ها انباشته می شوند و جهت ثابت نگه داشته شدن به صورت فشرده بسته بندی می شوند . اگر به باکس ها یا صندوق های بادوام تری نیاز دارید باید آن‌ها را کانتینر سازی ( نصب با استحکام داخل یک کانتینر ) کنید.

انواع کانتینر

 کالا هایی که داخل کانتینر ها قرار می گیرند به بسته بندی احتیاج دارند ولی خود کانتینر ها نیز حفاظت زیادی از کالا ها به عمل می آورند و امنیت کالا را در مقابل به سرقت رفتن افزایش می دهند.

سايز هاي كانتينر:

20 فوت:
طول: 5.896
عرض: 2.350
ارتفاع: 2.393

40 فوت:
طول: 12.032
عرض: 2.350
ارتفاع: 2.697

پالت:

یک سازه مسطح جهت حمل و نقل است که حین حمل محصولات توسط لیفتراک، جک پالت، لودر جلو، دیگر دستگاه‌های بالابر یا یک جرثقیل از محصولات در یک ساختار پایدار پشتیبانی می‌کند.

یک پالت ساختار بنیاد یک واحد بار است که حمل و نقل و ذخیره‌سازی کارآمد را میسر می‌سازد.

کالا یا محصولات قرار داده شده بر روی پالت اغلب با تسمه یا شرینک بسته‌بندی حمل می‌شود.

اکثر پالتها به راحتی می‌توانند حمل بار تا ۱٬۰۰۰ کیلوگرم را تحمل کنند.

براي مشاهده تور هاي خارجي تعطيلات آرام كليك كنيد و همراه ما باشيد.