ترانزیت

امروزه همگی ما در هر کجای دنیا و کشورمان با کلمه ترانزیت آشنا هستیم و حتما شما هم بارها،این کلمه به طریق مختلف به گوشتان خورده است، اما هرکسی با جزئیات این خدمات بسیار مهم حمل و نقل کالا آشنا نیست.

در هر کشوری از سالیان دور تا به امروز برخی تولیدات بصورت بومی با توجه به موقعیت جغرافیایی و فرهنگی آن کشور بالا میباشد که این تولیدات میتواند در برخی موارد در صنعت کشاورزی، صنعت پتروشیمی، صنعت چوب، صنایع دستی و بومی، فرهنگی و‌… باشد‌. البته نقطه عکس این مطلب هم هست زیرا هیچ کشوری نتوانسته است تابحال این ادعا را داشته باشد که در تمامی صنعت های مختلف بی نیاز است، پس با توجه به این مهم تمامی کشورهایی که دارای نقاط قوت در برخی صنعت ها هستند دارای نقاط ضعف در برخی دیگر میباشند که آن ضعف ها نیز به خیلی فاکتور ها بستگی دارد که برخی از انها بخاطر همان جو جغرافیایی، برخی به شرایط فرهنگی بومی آن کشور و برخی دیگر با توجه به سیاست های اقتصادی  آن کشور و مقرون به صرفه نبودن تولید برخی از این موارد است.



پس با توجه به موارد ذکر شده الان متوجه این موضوع شدیم که هر کشوری از هرجای دنیا وابسته به واردات و صادرات برخی کالا ها می باشد که این امر جزو حیاطی ترین موضوع های اقتصادی هر کشور در زمینه ی جذب ارز بین المللی است.

پس با توجه به توضیحات بالا مبادلات کالا بین کشورهای مختلف با یکدیگر را ترانزیت می نامند و در صورت انجام این شکل مبادلات بین ملل، کشور ارسال کننده کالایی را صادر میکند که در آن توانمند بوده و در آن زمینه به بی نیازی رسیده است و میتواند امر صادرات کالای مورد نظر را به کشور نیازمند آن کالا انجام دهد و در قبال آن می تواند ارز بین المللی دریافت کند و یا از کالا های صادراتی آن کشور در صورت نیاز استفاده کرده و آن را به کشور وارد کند.

انواع ترانزیت

 موضوع خیلی مهمی که باید در اینجا بهش اشاره کنیم این موضوع که صرفا حمل و نقل بارهای سنگین زمینی نیست بلکه ما تعریف ها و روش های دیگه ای هم در سراسر دنیا داریم که در ادامه به توضیح این روش ها میپردازیم:

ترانزیت دریایی

مهم ترین راه ترانزیت، راه دریایی است. ترانزیت دریایی چیست؟ روشی از حمل و نقل است که در مقیاس های چندین هزار تن توسط لنج های باری که همان کشتی های غول پیکر هستند صورت میگیرد.امروزه قابل لمس ترین مثالش در ایران، بندر شهید رجایی که سالیانه 388 هزار کانتینر واردات بار از کشور های مختلف از سراسر دنیا دارد، البته در کنار آن بنادر دیگه ای مانند: بندر امام، بندر چابهار، بندرانزلی و چندین بندر دیگر وجود دارند که 85 درصد کل واردات کشور از بندر رجایی صورت میگیرد‌. بارها و کالا و ماشین آلاتی که با کشتی های باری بعنوان ترانزیت دریایی حمل میشوند، توسط کانتینر حمل میشوند که خود دارای ویژگی ها و ظرفیت های مختلف هستند که البته رایج ترین این ظرفیت ها در بنادر 20 تا 40 فوت هستند که هر کدام در موارد نادر دارای ویژگی های برودتی و امنیتی خاص به خود هستند، که برای حمل برخی بارهای بسیار حساس، بایستی در یک دمای کاملا ثابت حمل شوند طراحی شده اند، رایج ترین آن مواد اولیه دارویی و پتروشیمی است.

ترانزیت هوایی

یکی از مهم ترین کالاهایی که با حمل هوایی به جاهای مختلف دنیا صادر میشود محصولات کشاورزی است، چرا که زمان استفاده مفید و حفظ کیفیت در بسیاری از محصولات کشاورزی بسیار پایین است تا جایی که برخی محصولات فقط چندین روز پس از تولید خراب میشوند(منظور همان تاریخ زود گذر آنهاست) پس به همین خاطر بایستی در مناسب ترین زمان ممکن حمل شوند که این امکان در بخش بین المللی صادرات فقط از طریق ترانزیت هوایی امکان پذیر است.

حجم قابل توجهی از صادرات و واردات در هر کشور از همین طریق انجام میشود، که البته پر درخواست ترین آن بارهایی با حجم کم است که در زمینی به آن گروپاژ گفته میشودو مشتری قصد ارسال کمتر از یک تن بار به یک کشور خاص را دارد و از آنجایی که اگر همین بار  را بخواهد از طریق زمینی حمل کند بایستی از خدمات گروپاژ استفاده کند که ممکن است چندین ماه به طول بی انجامد، که خوب کمتر متقاضی پیدا میشود که بخواهد برای حمل یک کالا همچین زمانی را صرف ارسال کند، پس به همین خاطر بهترین راه و سریع ترین راه حمل هوایی است که میتوان ظرف فقط چند روز بار را به یک قاره دیگه حمل کرد.

ترانزیت ریلی

این ترانزیت به حمل بار و کالاهایی با حجم بالا با قطار های باری از طریق خطوط ریلی گفته میشود.

امروزه همه ما با قطار و چگونگی کارکرد آن آشنا هستیم و میدانیم که فقط برخی استان ها در داخل کشور از آن بهرمند هستند، از آنجایی که راه اندازی خطوط ریلی بسیار دشوار است تا جایی که برای بسیاری از شهرها فرستادن خطوط غیر ممکن بوده، همین امر در بخش بین المللی هم صدق میکند، زمانی که این خطوط بین دو کشور و یا استان وجود داشته باشد، از طریق آن امکان ترانزیت ریلی وجود دارد، که از نظر اقتصادی بسیار مقرون به صرفه تر از سایر روش ها می باشد.مشکل اینجاست که این خطوط بسیار محدود هستند تا جایی که ما فقط با 3 کشور: افغانستان،تاجیکستان و قرقیزستان امکان تبادلات ریلی داریم.البته طبق آخرین اخبار قرار است که خط ریلی بین ایران و چین هم راه اندازی شود.